به گزارش قدس آنلاین، «دایناسور» همکاری مجدد اطیابی و پژمان جمشیدی به عنوان بازیگر است. این فیلم توانست زمان مناسبی برای اکران پیدا کند و جزو فیلم هایی باشد که در فهرست اکران نوروزی قرار می گیرند. زمان خوب اکران و زوج بازیگر جدید پژمان جمشیدی و امیرجعفری و نام خود اطیابی به عنوان کمدی ساز پرفروش سینما باعث شد تا «دایناسور» صدرنشین گیشه در سه هفته اول فروش شود.
داستان فیلم، قصه دو دوست است که هر کدام درگیر اعتیاد هستند یکی قرص و دیگری مواد مخدر. رضا ملقب به دایناسور با بازی پژمان جمشیدی برای اینکه به صاحبکارش ثابت کند درگیر اعتیاد نیست، برای تست به آزمایشگاه می رود اما طی اتفاقی، نمونه خون ها جابجا می شود و به خاطر این اشتباه، ماجراهای دیگری برای رضا و دوستش جلال (با بازی امیر جعفری) رخ می دهد. با باز شدن پای زن و دختر رضا که سالها از آنها بی خبر بوده، اتفاقات به کارتل های فروش مواد مخدر گره می خورد و دردسرهایی برای رضا و خانواده اش ایجاد می شود. امیر برادران که نویسندگی «هزارپا» را در کارنامه خود دارد در فیلمنامه این اثر سعی کرده که از دل اتفاقات و ماجراهای تصادفی، موقعیتهای کمدی بسازد و هر طور شده مخاطب را بخنداند که البته چندان هم ناموفق نبوده است.
* اطیابی و تضمین گیشه کمدی
حضور مسعود اطیابی در مقام کارگردان فیلم «دایناسور» در سالهای اخیر سینمای ایران یعنی تضمین گیشه کمدی. او در این سالها بدون شک یکی از پرفروشترین فیلمسازهای سینمای ایران بوده است ولی این پرفروش بودن به معنای ساخت آثار باکیفیت نیست. در واقع اطیابی، رگ خواب مخاطبان را به دست گرفته و می داند که با چه فرمولی می تواند یک کمدی پرفروش در سینمای ایران بسازد.
حضور پژمان جمشیدی که ششمین همکاری مشترک او با اطیابی بعد از سه گانه «تگزاس» و فیلم های «بخارست» و «هتل» است نشان میدهد این همکاری به ذائقه هر دو نفر خوش آمده و پول این همکاری برای این دو آنها برکت داشته است! امیر جعفری دیگر بازیگر این فیلم که در نقش اصلی بازی میکند، زوج جدیدی در آثار کمدی را با پژمان جمشیدی ساخته است. حامد وکیلی، نگار فروزنده، سها نیاستی، یوسف تیموری، رضا ناجی، سوسن پرور، فرزانه قاسم زاده نیز دیگر بازیگران «دایناسور» هستند. این فیلم دومین همکاری مشترک اطیابی و محمد شایسته بعد از فیلم «هتل» است فیلمی که با فروش ۲۷۷ میلیارد تومان و جذب بیش از ۶ میلیون و ۲۴۶ هزار مخاطب، در کنار فیلم های «فسیل» و «هفتاد سی» جزو پرفروش فیلم های سینمای ایران بود و اطیابی با همان دست فرمان، «دایناسور» را ساخته تا فروش رویایی «هتل» را بار دیگر با فیلم جدیدش رقم بزند.
* زیر سایه تکرار نقش ها
«دایناسور» به سبک و سیاق فیلم قبلی اطیابی ساخته شده و گویی یک «هتل» دیگر با چند ستاره سینمایی را روی پرده برده است. همان موقعیت های اینستاگرامی برای خنداندن مخاطب و بازی های غلو شده، البته با این تفاوت که پژمان جمشیدی در این فیلم، بازی بدی دارد. این بازیگر در نقش یک معتاد، بازی نچسبی دارد و شمایل دیگری از نقش «فریبرز» در سریال زیرخاکی را نشان می دهد، دندان قروچه رفتنش موقع عصبانیت، یادآور همان شخصیت سریال تلویزیونی است. بازی های بد جمشیدی در این سالها بیشتر از بازی های خوب او بوده و این موضوع باعث لطمه به جایگاه حرفه ای او شده است. اگرچه به گفته خودش دلیل این همه پرکاری، تسویه بدهی اش بوده اما باید به سلیقه و نگاه مخاطبان هم احترام بگذارد و سینما را فقط ابزاری برای پولسازی و تسویه بدهکاری اش نبیند.
به نظر میرسد پژمان جمشیدی، ستارهای که در سالهای اخیر در اکثر فیلمهای کمدی حضور داشته، به نقطه اشباع رسیده ولی اطیابی باز هم از این ورق سوخته در بازی اش استفاده می کند درحالیکه تکرار نقشها و عدم تنوع در انتخابها باعث خستگی و دلزدگی مخاطبان از این بازیگر بویژه در نقش های کمدی شده است. پولساز بودن یک بازیگر حتما فیلمسازان کمدی را وسوسه می کند تا برای فتح گیشه از مسیرهای آزموده شده بروند اما بازی های تکراری و سناریوهای طنز و شخصیتی شبیه به هم، جز بدنامی برای یک بازیگر پرکار، حاصل دیگری ندارد. درست است که کمدی ها در این سالها ناجی گیشه کم جان سینمای ایران بوده اند اما سینما نیاز به حرفها و نگاه های تازه دارد.
نظر شما